Stepfordin naiset (2004)
Stepfordin
naiset on yhdysvaltalainen elokuva vuodelta 2004, jonka on
ohjannut Frank Oz. Se perustuu Ira Levinin samannimiseen romaaniin,
joka on filmattu myös vuonna 1975.
Nicole
Kidman esittää elokuvan keskushahmoa, Joannaa, joka yhdessä
miehensä Walterin (Matthew Broderick) ja kahden lapsensa kanssa
pakenee suurkaupungin professionaalisia paineita idylliseen
pikkukaupunkiin. Hyvinhoidetussa, vauraassa Stepfordissa on Joannan
mielestä tekeillä jotain hyvin outoa. Kaikki kaupungin naiset
näyttävät olevan todellisia talousihmeitä ja arkipäivän
eroottisia jumalattaria; vaimoja, jotka hymyssäsuin hoitelevat sekä
kotinsa että armaat aviomiehensä tiptop-tyytyväisiksi. Erityisen
epäilyttävä on käytökseltään cheerleadermäisen sokerinen
Claire Wellington (Glenn Close), jonka ympärille paikkakunnan
naisten tervehenkiset ja kovin konservatiiviset riennot keskittyvät.
Pian Joannalle alkaa paljastua pikkukaupungin karmea totuus.
Alkuperäinen
Stepfordin vaimot syntyi hetkellä, jolloin sukupuolten
tasa-arvokysymysten kanssa kamppailtiin aivan eri tavalla kuin
nykyään. Forbesin ohjaamasta ja William Goldmanin
käsikirjoittamasta elokuvasta muodostui ihailtu kulttiklassikko,
joka nostatti kiihtymyksen aaltoja etenkin kotimaassaan Yhdysvalloissa.
Kielessä:
Termi
”Stepford wife” esiintyi usein satiirisena ilmaisuna englannin
kielessä Ira Levinin julkaiseman romaanin jälkeen. Ilmaisu viittaa
naiseen joka mukautuu sokeasti vanhanaikaiseen rooliin suhteessa
aviomieheensä.
Termillä
voidaan myös kritisoida naista tai miestä, joka sokeasti tottelee
auktoriteettiä, tai sillä voidaan kuvailla henkilöä joka elää
robottimaisesti, tai
on
sovinnainen. Sanaa ”Stepford” voidaan myös käyttää myös
adjektiivina kuvaamaan hyvää työntekijää, idylistä kaupunkia,
henkilöä joka nöyristelee ja elää sokeasti vaatimusten
mukaisesti, tai näennäisesti täydellistä yhteiskuntaa joka
piilottelee pimeää salaisuutta.
Seuraavassa on Amerikan historiaa joka juontaa tyylihistoria-analyysiä.
American
Dream (Amerikkalainen unelma):
Ajatus
ura-ja talouskehityksestä Amerikassa on voimakas ja syvälle juurtunut osa
Amerikkalaista unelmaa. Amerikkalainen unelma oli vuosisadan puolessa
välin kaikkein potentiaalisin ja houkuttelevin. Keskiluokka
Amerikassa oli kaikkein kadehdituimpia ihmisiä maailmassa, ja usko
sosiaaliseen kasvuun eli kulta-aikaansa. 1950 luvun alkupuolella uusi
keskiluokkainen yhteiskunta oli syntynyt. Voittoisat sotilaat olivat
palanneet kotiin, menneet collegeen, ostaneet kodin lähiöstä, ja
löytäneet työpaikan nopeasti laajenevasta yritysmaailmasta.
Samalla
alettiin luoda houkuttelevia mainoskampanjoita, joiden tarkoituksena
oli kierosti ja laskelmoidusti myydä sodan runtelemalle
keskiluokkaisille amerikaisille ja muulle maailmalle ajatusmallia
”Amerikkalaisesta unelmasta”. Naisia, jotka sodan aikana olivat työskennelleet tehtaissa, houkuteltiin mediassa kaunistetuilla kuvilla kotielämästä jäämään nyt kotiin hoitamaan taloutta, aviomiestään ja lapsia. Politiikassa kehuttiin tällaisen naisen panosta amerikkalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin puolesta. Naista joka halusi opiskella tai käydä töissä, mutta jonka ei tarvinnut tehdä sitä rahan vuoksi, pidettiin itsekkäänä, koska hän halusi laittaa omat etunsa perheensä edelle.
Kaiken
tarkoituksena oli luoda uutta kestävää ja kuluttavaa yhteiskuntaa,
joka nostaisi talouskasvun taas uuteen nousuun.
Pian
esikaupunki-yhteiskunnat alkoivat kukoistaa. Esikaupunkiin rakennetut
talot rakennettiin nopeasti ja halvalla, jotta ihmisillä olisi varaa
ostaa niitä. Presidentti Bill Clintonin kuoltua 1944, monilla
nuorilla pareilla ympäri mailmaa oli varaa koti itselleen.
Massatuontannolla tuotetuista esikaupunkiasunnot olivat ulkoisesti
yhteinäisiä, ja niistä muodostui ”homogeenisiä” lähiöitä.
Toisen maailmansodan jälkeisellä vuosisadalla syntyi ”bab boom”,
eli vauvabuumi, jossa miljoonat amerikkalaiset alkoivat tuottaa
perheitä. Uudet median muodot (erityisesti televisio) mainosti uutta
kuluttaja kulttuuria, mikä loi paineita pysyä mukana
materialistisessa kehityksessä (kuten autojen ja laitteiden
hankinnassa). Uusi media loi myös uuden idylisen perhemallin
valkoihoisesta ydinperheestä esikaupungissa, jonka perheenjäsenillä
on määritellyt sukupuoliroolit.
Värit:
1950-luvulla
oli 2 suurta väritrendiä: pastellin sävyt ja Skandinaaviset värit.
Pastellinsävyistä erityisen suosittuja olivat pinkki, turkoosi,
mintun vihreä, vaaleankeltainen ja sininen. Moderneista
Skandinaavisista väreistä suosittuja olivat puhdas, kirkas ja
voimakas keltainen, sähkön sininen, oranssi, punainen, musta ja
valkoinen.
Snapshot of 1950s modern palette from Sherwin-Williams.
|
Muotiin
tulivat rohkeat kuosit kuten tähdet, raidat, rastit ja ruudut, sekä
pilkut, jotka ilmeistyivät vogueen. Lisäksi avaruuden ja tieteen
inspiroimat kuviot planeetoista ja galakseista tulivat muotiin.
Niistä yksi kuuluisa ”Bomerangi-kuvio”. Näitä aiheita
käytettiin tapeteissa, pöytäliinoissa, verhoissa ja huonekalujen
kankaissa. Lisäksi kankaita missä oli hedelmiä ja kukkia, sekä
trooppisia aiheita, löytyi kaikkialta. Niitä käytettiin verhoissa,
kankaissa ja verhoilussa.
| Hedelmä ja kukkakuosit seikkailivat pöytäliinoissa, esiliinoissa ja verhoissa. (Oilcloth from Retro Planet) |
Huonekalut:
Huonekalutrendit
1950-luvulla vahteli mukavista verhoilluista perinteisistä
huonekaluista Skandinaavisiin vaaleansävyisiin puisiin huonkaluihin.
Lisäksi selkeälinjaiset, avaruusaikaiset ja orgaaniset muodot
(kuten bomerangi-muotoinen kahvipöytä) olivat suosittuja
trendejä. Khromi ja vinyylituolit olivat pareja khromi-jalkaisten
pöytien kanssa joissa oli graniitti päällysteet. Ne olivat
muodikkaita ja kestäviä.
| Khromi-kalusteet |
Naisten pukeutuminen:
Toisen
maailmansodan jälkeen nousi valtaan naisellinen trendi: hansikkaat,
helmet, räätälöidyt puvut ja kynähameet. Arkimekoissa oli
asennetut bodyt (korsetit) ja alushameet, sekä syvään uurrettu
kaula-aukko tai Peter Pan-kaulukset. Paitamekot sekä halter-neck
aurinkomekot olivat myös suosittuja.
Hameet
olivat kapeat tai hyvin täynnä, ja niiden alla oli alushameet.
Villakoira hameet olivat lyhyt villitys. Iltapuvut olivat
usein samanpituisia kuin arkimekot, mutta niisä olivat täyteläiset,
vaatoavat helmat. Coctail-mekkoja käytettiin alkuillan juhlissa.
Lyhyet hihat ja bolero-takit olivat usein tehty sopimaan
avokaulaisiin mekkoihin.
![]() |
| 1950-luvun vaatetusta. Naiset mekkoja joissa oli kapeä vyötärö ja
korkeat korot.
Ranskalaiset sunniittelijat Dior,
Chanel ja Givenchy olivat suosittuja ja kopioituja Amerikassa.
|
Miesten pukeutuminen:
1950-luvulla
miesten tyyli perustui konservatismiin. Useimmat miehet pitivät
pukuja töissä ja Ivy League (kahdeksan
itärannikon vanhaa yliopistoa) tyyliä rennoissa tilaisuuksissa.
Puvut olivat tummansinisiä ja tumman ruskeita, sekä solmiot olivat
yhtenäisiä ja tummia. Ivy League-tyyli sisälsi neuletakin ja
kirjekuorikauluksisen puseron (nykyajan pikeepaita), joita urheilijat
käytti tuohon aikaan. Pinkistä tuli myös käytetty väri miesten
keskuudessa. Lisäksi suosittuja olivat cowboy-henkiset paidat ja
hatut, joista tuli trendiasusteita.
![]() |
| 1950-luvun vaatetusta.
Miehet käyttivät harmaita
flanelli-pukuja.
|
Seuraavassa on kuvia elokuvista, joissa näkyy vuosisadan puolivälin naisihanne ja Amerikkalaisen unelman mukaista elämää:
![]() |
| Perinteiset materiaalit keittiössä |
![]() |
| Viihtyisä ja siisti amerikkalainen koti. |
![]() |
| Täydellinen amerikkalainen aamiaispöytä Stepfordissa. |
![]() |
| Amerikkalainen Cup-cake on jokaisen hyvän vaimon osattava leipoa, kuten myös omenapiirakka ja pannukakut. |
![]() |
| Hyvä vaimo pitää kodin aina siistinä, lapset hoidettuna ja miehen kylläisenä. |
![]() |
| Stepfordissa miehet saavat rentoutua keskenään ja tehdä miesten juttuja. Heidän ei tarvitse osallistua kodin tai lastenhoitton. |
![]() |
| Täydellinen ja kuuliainen vaimo avustamassa miestään |
![]() |
| Amerikkalaista yhteisöelämää olivat erilaiset tapahtumat jotka toteutuivat talkootyöllä. |
![]() |
| Cowboy-henkiset rivitanssit |
![]() |
| 1950-luvulla oltiin erittäinen isänmaallisia (Patriotismi) ja konservatiivisia. Kuvassa Stepfordin kunnalisvaaliehdokkaan valitseminen ja juhlinta. |
![]() |
| Hyvä vaimo on aina viehkeä, naisellinen ja hyväkäytöksinen. |
![]() |
| Stepfordissa vaimot kokoontuvat yhdessä harrastamaan asioita jotka tekevät heistä parempia vaimoja. |
![]() |
| Stepfordin naiset jumpassa |




















Ei kommentteja:
Lähetä kommentti