RENESSANSSI 1420-1570
Varhaisrenessanssi ( 1420-1500 )
Varhaisrenessanssissa tärkeää oli perspektiivin hallinta. Sen aikana järjestettiin myös
ilmeisesti ensimmäinen taidekilpailu.
Varhairenessanssiin kuuluivat olennaisesti loggiat, eli kadun varteen
sijoitetut pylväshallit. Varhairenessanssi vaikutti etenkin Firenzessä,
Italiassa.
Täysrenessanssi ( 1500-1530 )
Täysrenessanssin painopiste oli Roomassa.
Taide kukoisti ( lähestyi vapaita
tieteitä ). Täysrenessanssin aikaan vaikuttivat mm. Leonardo Da Vinci (
Mona Lisa, Pyhä Ehtoollinen ), Rafael ja Michelangelo.
Myöhäisrenessanssi ( 1530-1570 )
Myöhäisrenessanssin ajan rakennuksia on
mm. Michelangelon suunnittelema Pietarinkirkko.
Arkkitehtuuri
Kattamaton piha ja loggiat olivat
yleisiä. Kerroksia taloissa oli 2-3, korkeassa alimmassa kerroksessa
kaupat ja varastot, toisessa edustustilat ja kolmannessa asuinkerros.
Pylväät ja päätykolmiot oviaukoissa. Varakkaat rakennuttivat huviloita
ja kappeleita sekä ostivat taidetta.
Sisustus
Sisustuksessa vallalla ”uudelleen
syntyminen”, antiikin taiteiden elpyminen. Tilajärjestely mittojen
mukaan, symmetriaa. Tärkeätä oli edustavuus ja mukavuus.
Maalauskoristelu rikastui ja tapetteja käytettiin. Lattiat olivat
marmori-, mosaiikki- tai kivilattioita koristeltuna. Sisäkatto oli
kasettikatto. Kuvakudoksia ja maalauksia sekä itämaisia mattoja
käytettiin. Huonekalut aseteltiin kokonaisuuksiin. Renessanssin ajalla
vaikuttivat myös huonekalusuunnittelijoiden edeltäjät. Huonekaluina oli
komeita renessanssikaappeja, pöytä oli suorakaide ( pirttipöytä tai
ristikkojalusta ) sekä arkun ja pöydän yhdistelmä, sohvat arkuista. Ajan
tuoleja mm. Savonarola, Scabello, Andrea del Sarto ja Dante.
Istuinhuonekaluja alettiin verhoilla. Kattaukseen kiinnitettiin
huomiota. Peilien ympärillä oli hopeakehykset.
Renessanssi Ruotsi-Suomessa ( n.1530-1660 )
Tapahtui harppaus keskiajasta
reaaliaikaan myös täällä. Tosin väliaikaisesti. Katariina Jagellonican
vaikutuksesta tulivat mm. haarukat.
Rakennuksista renessanssi vaikutteisia on mm. Turun Linna ( Juhana Herttua ).
Ulkomaiset käsityöläiset olivat
suomalaisten oppimestareita. Herrasrakennuksissa erilliset miespiha ja
karjapiha. Oli linnantupia ja rouvasväentupia ( tupa=tulisijallinen ).
1600-Luvulla avoimet kulmatakat
muuttuivat kaakeliuuneiksi ( vihreät ). Sisustuksessa käytettiin
panelointia ja peiliovia, teräskuvastimia ja runsaasti tekstiilejä.
http://tyylihistoria.vuodatus.net/?page=3&Renessanssi
- alkoi Italiassa, ajoittuu vuosiin 1420-1570, Pohjolassa vuosiin 1550-1660
- esimerkkejä rakentamisesta ja sisustusajattelusta Palazzo Riccardi Firenzessä ja Palazzo Farnese Roomassa
- seinät maalattiin valkeiksi kalkkiväreillä, ala- ja yläosissa maalattuja koristefriisejä
- uutuus oli kasettikatto, sisäkatto jaettiin lokeromaisiin osiin
- seinien verhoilussa kohokuvioituja ja kultanahkatapetteja tai kangastapette, myöhemmin seinien panelointi
- lattiat marmori-, mosaiikki- tai kivilaatoista, joskusjaloista puulaaduista
- seinillä upeita kuvakudoksia tai taiteilijoiden maalauksia (Michelangelo, Leonardo da Vinci, Tizian, Rafael, Dûrer)
- lattioilla tai huonekalujen verhoina itämaisia mattoja
- huonekaluissa geometrinen perusmuoto
- säilytyshuonekaluina tasakantinen arkku, jossa usein leijonankäpäläjalat ja vaate- ja astiakaappi sekä arvoesineiden säilytykseen tarkoitettu kabinettikaappi
- pöytä suorakaiteen muotoinen, taitavasti veistetty jalusta
- sohva syntyi lisäämällä arkun ympärille umpinaiset, veistoksin koristellut kädensijat ja selusta
- vuode pylvässänky, jota suojattiin verhoilla
- valaisimina korkeat kyntteliköt lattialla tai pöydillä sekä kynttiläkruunut
- hopeasepäntaide ja taidelasin valmistus kehittyivät
- renessanssi Suomessa: Turun linna ja kiviset kartanolinnat
- esimerkkejä rakentamisesta ja sisustusajattelusta Palazzo Riccardi Firenzessä ja Palazzo Farnese Roomassa
- seinät maalattiin valkeiksi kalkkiväreillä, ala- ja yläosissa maalattuja koristefriisejä
- uutuus oli kasettikatto, sisäkatto jaettiin lokeromaisiin osiin
- seinien verhoilussa kohokuvioituja ja kultanahkatapetteja tai kangastapette, myöhemmin seinien panelointi
- lattiat marmori-, mosaiikki- tai kivilaatoista, joskusjaloista puulaaduista
- seinillä upeita kuvakudoksia tai taiteilijoiden maalauksia (Michelangelo, Leonardo da Vinci, Tizian, Rafael, Dûrer)
- lattioilla tai huonekalujen verhoina itämaisia mattoja
- huonekaluissa geometrinen perusmuoto
- säilytyshuonekaluina tasakantinen arkku, jossa usein leijonankäpäläjalat ja vaate- ja astiakaappi sekä arvoesineiden säilytykseen tarkoitettu kabinettikaappi
- pöytä suorakaiteen muotoinen, taitavasti veistetty jalusta
- sohva syntyi lisäämällä arkun ympärille umpinaiset, veistoksin koristellut kädensijat ja selusta
- vuode pylvässänky, jota suojattiin verhoilla
- valaisimina korkeat kyntteliköt lattialla tai pöydillä sekä kynttiläkruunut
- hopeasepäntaide ja taidelasin valmistus kehittyivät
- renessanssi Suomessa: Turun linna ja kiviset kartanolinnat
http://tyylihistoria.vuodatus.net/?page=3&scrollId=51094d3f8464da303e000089
BAROKKI 1570-1770
Barokki on syntynyt Italiassa Antiikin
klassismin ja renessanssin pohjalta 1500-luvulla. Barokki oli tyylinä
kokonaisvaltainen, vaikutti sekä arkkitehtuurissa että sisustuksessa.
Barokissa kaikki oli muokattua; pensaiden leikkaus, aukiosommitelmat.
Taiteen pääkaupunki oli Pariisi. Ajalla korkein hallitsija oli katolinen
kirkko, auktoriteetti oli selkeä. Barokki pyrki korostamaan tiettyä
vaikuttavaa keskusta. Tyyli oli loistavaa ja mahtipontista.
Kultabarokki
Ranskassa 1600-luvulla. Ludvig XIV vaikutti silloin.
Hollantilais-englantilainen
Tyylissä vaikutti hillitympi kodikkuus.
Karoliininen barokki
Vaikutti Ruotsissa ( Kaarlet ).
Arkkitehtuuri
Arkkitehtuurissa kierteispylväät korkealle, ulokkeita ja ylöspäin pyrkimystä.
Sisustus
Barokin taiteilijoita olivat mm. Rubens
ja Rembrant. Valoa ja varjoa käytettiin tehokkaasti hyväksi. Peilit ja
kruunukoristeet olivat yhdestä osasta. Tyypillinen koristeaihe oli
värelista.
Ludvig XIV:n valta/auktoriteetti tehtiin
selväksi myös Versaillesissa. Vastaanottosaleja oli kuusi perättäin, ja
viimeisenä valtaistuinsali. Versaillesissa oli myös barokin tuoma
uutuus, loistava peilisali. Huonekalut olivat kultaa ja hopeaa. Jean
Berain oli aurinkokuninkaan hovisisustaja, ja julkaisi myös kokoelman
mallipiirustuksia huonekaluista 1659.
Barokissa huonekalujen järjestys oli
tarkkaa, niitä ei siirrelty. Tyyli oli mahtipontista, mutta
huonekaluissa tärkeää oli myös mukavuus. Tyypillisiä kalusteita mm.
intarsiaupotuksin koristellut kabinettikaapit ja baldakiinivuoteet (
katosta kannattivat kierretyt pylväät ja verhosivat sametit,
gobeliinit.. ). Tyypillisiä koristeaiheita olivat myös kruunu, simpukka,
C-kirjain, Berain-ornamentti ja akantuslehti. Istuimet
kovapehmustettiin; kultanahkaa, brokadia.. Tuolien jaloissa oli
veistoskoristelua. Suunnittelija ja valmistaja alkoivat olla myös erikseen. Kiinalaisen posliinin maahantuonti alkoi, posliinikabinetit yleistyivät. Kuvakudoksia
alettiin valmistaa ( Gobelin perhe ). Andre-Charles Boulle kehitti
upotustekniikan; messinkiä ja kilpikonnanluuta ebenpuulle.
Väreinä barokissa näkyi vihreää ja punaista. Kristallikruunut olivat yleisiä.
Hollantilais-englantilaisessa tyylissä
tunnusomaista olivat puolipaneelit, vihreä väri ja maalatut
nahkatapetit. Huonekaluina mm. 2-ovinen kaappi, jonka alaosassa
vetolaatikko, pallojalat sekä kierteispylväät. Huonekaluissa oli
lakkamaalaus. Tuoleissa olivat korkeat selustat, kruunuveistos ja
rottinkipunosta.
Barokki Ruotsi-Suomessa ( 1660-1720 )
Barokki oli kaupunkikeskeistä. Suomessa
vaikutti enimmäkseen Hollantilais-englantilainen barokki. Suomessa
barokin ajan rakennuksia on mm. Louhisaari. Barokin aikana;
rintapaneelit, seinämaalauksissa maisema- ja raamatullisia aiheita,
suuremmat ikkunat, kaakeliuunit yleistyivät, ryijy tuli seinälle ja
kattoverhot jäivät pois. Kartanolinnojen huonekalut olivat
tuontitavaraa.
Versailles, peilisali
ROKOKOO 1720-1770
Rokokoo kehittyi Ranskassa. Rokokoo
vaikutti enimmäkseen sisustukseen. Rokokoon pääpiirteitä olivat
epäsymmetrisyys, luonnollisen kasvamisen tuntu, oikullinen S-viiva ja
liikevaikutelma. Rokokoossa ei ollut keskipistettä. Tyyli on spontaani, siro ja leikillinen.
Rokokoo sai nimensä simpukkamaisesta rocaille-kuviosta.
Sisustus
Rokokoo vaikutti sisustukseen hyvin
kokonaisvaltaisesti. Se siirtyi pieniin kaupunkitaloihin. S-kirjain ja
rocaille olivat tyypillisiä koristeaiheita. Kultauksia oli vähemmän.
Väreinä käytettiin heleitä helmanharmaata, roosaa, vaaleansinistä,
vaaleanvihreää.. Kankaissa suosittiin kuvioituja silkkejä. Taloista
löytyivät rintapaneelit, peiliovet, tammiparketit ja lautalattiat.
Tärkeitä kalusteita olivat sohva ja seurusteluryhmät, lipastot ja pienet
pöydät, mahapiironki ja peilit ( kahdesta osasta ). Tuolien jaloissa
suosittu oli claw and ball-jalka.
Kiinalaisuutta ihannoitiin. Käsityöläisyys oli kunniassa.
Englannissa rokokoo oli hillitympää. Siellä käytettiin paljon mahonkia. Huonekaluissa nimi Chippendale tuli tutuksi.
Rokokoo Suomessa ( n.1720-1775 )
Rokokoo tuli Suomeen Englannista.
Suomessa tyyli vaikutti enemmän yksityiskohtiin kuin kokonaisuuteen.
Aluksi barokin tummat värit vielä hallitsivat. Koristeellisuus oli
niukempaa kuin ulkomailla.
Tyypillisiä kalusteita olivat
kaksiosainen kaartuvapäätyinen kaappi, Queen Anne-tyylin tuoli, sohva,
lipastot ( syrjäytti arkkuja ), kirjoituspöydät sekä mukavat vuoteet.
Tapetteja käytettiin, niissä mm. leveää raitaa. Posliiniastiat ja
muotokuvat ( Tukholmasta ) tulivat. Taidekäsityö eli nousukautta.
Irtopäällisiä käytettiin.
Valistusaika ja rokokoo
"Ihminen on syntynyt vapaaksi ja kaikkialla hän on kahleissa."- n. 1700/25–75
- ransk. rococo = tyylikausi esim. Ranskassa vuodet noin 1700–1760
- rocaille = kallio, kivistä simpukoista, koralleista ym. tehty koristeellinen sommitelma
- jatkoi barokin ihenteita, mutta kevyen leikkimielisesti
- painopiste suureellisista maaseutupalatseista, aateliston kapupunkitaloihin ja niiden sisustukseen
- huonepinnat koristeltiin runsailla epäsymmetrisillä listoilla
- valeat värit, kulta suosittua
- paljon leikittelevää pintakoristelua, barokissa raskasta
- suosituimmat koristeaiheet lehvät ja simpukat, joista nimityskin syntyi
- tyylin taustalla uudenlainen tieteen ja ajattelun nousu
- kauppasuhteet laajenivat mm. Kiinaan ja sen kulttuurista oltiin kiinnostuneita hyvinkin syvällisesti ja se vaikutti rokoon taiteeseen
- http://webd.savonia-amk.fi/home/kasirti/visuaalinenkulttuuri/materiaalit/barokki.htm
Jean-Jacques Rousseau
Yhteiskuntasopimuksesta, 1762
UUSKLASSISMI 1760-1860
Uusklassismi syntyi Ranskassa. Sen vaiheita olivat mm. Ludvig XIV:n tyyli, direktiotyyli
( Ruotsi ja Suomi; kustavilaisuus ), empire
ja biedermeier.
Uusklassismi perustui antiikin ja renesanssin ihailuun. Rokokoon
sirous ja mukavuus säilyivät, mutta mm.
jalat muuttuivat suoriksi, muistuttaen antiikin pylvästä. Englannissa uusklassismi sai jäykemmän muodon.
Arkkitehtuuri
Arkkitehtuuriin kuuluivat julkisivujen
vaakasuora rytmitys, pylväät, päätykolmiot, barokin kupoli ja antiikin
koristeaiheet. Sisällä seinäpinnat jaettiin pylväillä ja paneelien rajat
olivat suoraviivaisia.
Sisustus
Huonekalut olivat suoralinjaisia,
tasapainoisia, heloitukset koristeltuja ja intarsia koristelut
”metallikehyksissä”, aiheena mm. kukkia, laakeriseppele tms.
Huonekaluina olivat mm. sylinterilipastot, korkeilla ja hoikilla
jaloilla seisova kirjoituslipasto/pöytä, kulmakaappi, pikkupöydät,
kampaus- ja ompelupöydät, katosvuoteet.
Puuosat maalattiin vaaleiksi tai kullattiin, päällisissä tulivat raitakuosit syrjäyttämään kukkakuvioita.
Seinämaalauksissa oli antiikin uurnia ja
koristenauhoja sekä kevyttä kukkakoristelua. Peili oli suorakulmainen
ja koristeltu esim. uurna-aiheella. Pöytien päällisissä käytettiin
paljon marmoria.
KUSTAVILAISUUS 1775-1810
Kustavilaisuus kehittyi Ruotsissa. Se
sai nimensä kuningas Kustaa III:n mukaan. Kustavilaisuus oli hallittu ja
hienostunut, selkeä ja harmoninen sekä sopiva täkäläisten puuseppien
tehtäväksi kotimaisesta puusta.
Mm. Mustasaaren kirkko edustaa tyyliä.
Sisustus
Kustavilaisuuden ykkösväri oli
helmenharmaa, mutta myös pastellisävyjä, roosa, sininen ja vihreä,
käytettiin. Kalusteet olivat vaaleita, lipastot tummempia jalopuusta ja
intarsiaupotuksin. Päälliset olivat raidallisia.
Kalusteista yleinen oli hoikkalinjainen
kirjoituslipasto, jonka kirjoitustaso käännettiin ylös. Sohvat olivat
umpi- tai säleselkäisiä, ja niissä saattoivat olla ulosvedettävät
laatikkosängyt. Pöydät olivat usein suorajalkaisia. Kaapit olivat
kaksiosaisia runsaalla rihlauskoristelulla.
Kustavilaistuoleja oli erilaisia, mm.
salonkikustavilainen, joka oli matala ja pehmustettu soikealla,
medaljonkimaisella tai kilpimäisellä selustalla. Lisäksi olivat
punaruskeat pinnatuolit H-tukiristikolla ja alaspäin kapenevilla
jaloilla. Myöhäiskustavilaisuudessa tulivat ulospäin kaartuvat takajalat
ja sisäänpäin kaartuva hartialauta ( ns. sullatuoli ).
Sisustusta koristivat kullatut,
suorakaiteen muotoiset peilit, soikeat peililampetit, soikeat
kristallikruunut kahdesta metallikehästä, muotokuvat ja ryijyt.
Seiniä rajattiin neliöihin tai
maalattiin marmoria jäljitellen. Kaakeliuunit koristemaalattiin antiikin
koristeaihein. Kustavilaishelat olivat pyöreitä ja
laakerilehtiseppeleen tai nauharuusukkeen ympäröimiä.
Kustavilaisuus
Kustavilaisuus- 1700-luvun loppupuolella Ruotsi-Suomessa, vahvin kausi 1775 - 1810. Kansainvälisesti puhutaan uusklassismista, Ruotsi-Suomessa tyylisuunta otti nimensä kuningas Kustaa III:n mukaan
- korosti käytännöllisyyttä, selkeyttä ja harmoniaa, liialliseen koristeellisuuteen oli kyllästytty
- Ruotsissa koristeellisempaa, Suomessa yksinkertaistetumpaa tyyliä
- puuhuonekaluja, erityisesti pinnatuoleja ja pinnasohvia
- väripaletissa harmaan eri sävyt, siniharmaa, vihertävän harmaa, haalea keltainen ja roosa
- pystysuorat linjat, raidat, hillityt ornamentit, kuten rihlakoristelut kaappien ovissa, vinoneliöt
Taiteilija Carl Larsson on maalaanut teoksia jossa näkyy kustavilaisuus.
http://tyylihistoria.vuodatus.net/?page=3&scrollId=51094d3f8464da303e000089
EMPIRE 1804-1815
Empire sai nimensä Napoleonin mukaan.
Empire oli jäykkä ja mahtaileva tyyli, johon kuului Roomalaisen antiikin
ja Egyptin muinaisuuden ihannointi.
Englannissa empire oli hillitympi ( regency ).
Venäjällä kehittyi taitava
käsityöläis-luokka ja sieltä tuotiin visakoivuisia kalusteita myös
Suomeen. Pohjoismaissa empire oli 1810-1830. Ruotsissa ja Suomessa
omaksuttiin hillitympi empiretyyli.
Arkkitehtuuri
Empiren aikana Suomi joutui Venäjän
alaisuuteen. Helsinki muutettiin pääkaupungiksi ja Carl Ludvig Engel
suunnitteli monia rakennuksia sinne.
Empiren aikana puutaloihin tuli vaakalaudoitus.
Sisustus
Empiressä suomalaiset ryijyt menettivät
taiteellisuutensa. Suomesta lähti Venäjälle käsityöläisiä oppimaan
puusepäntaitoja, verhoilua ym. Suomalainen porvarikoti empireaikana
sisälsi taitavat verhosommitelmat, verhot kahdesta väristä kullatuilla
koristeilla laskostettuna, pitkät ja kapeat matot, lampetit,
kynttilänjalat, patsaita, maalaukset mustin tai kullatuihin kehyksin ja
muotokuvat.
Empiren materiaali oli mahonki, ja muut
puulajit käsiteltynä mahonkia muistuttavaksi. Muotiin tulivat
yksiväriset pinnat, ornamentit ja raitakuosit. Seinät maalattiin
kirkkailla väreillä, esim, vaaleanpunaisella, vihreällä tai sinisellä.
Koristelistat olivat näyttäviä, oven yläpuolella leveä lista.
Tuoleista yleisin oli gondolituoli,
jonka sivuissa olivat leijonanpäät tms ja takajalat kaartuivat taakse,
istuin ja selkänoja oli pehmustettu. Muita kalusteita olivat mm.
recamiersohvat, tuhatjalkaiset ( sisäkkäin menevistä osista koottu
ruokapöytä ) ja päästä vedettävä vuode. Pöytä sai antiikin alttarin
muodon ja vuode antiikin keisareiden sotateltan muodon.
Valkea marmori oli suosittu pöytäpinta.
Koristeluun käytettiin runsaita ja raskaita pronssilyötteitä ja
kultauksia. Ornamentiikka oli sotaisa, mm. kotka,sfinksit,
voitonjumalat, laakeriseppele ja lyyra. Ornamentteja oli huonekaluissa
sekä kankaissa. Empirenaikaan syntyi myös yhtenäinen kalusto.
Sisustukseen kuuluivat myös kattoon ulottuvat peilit, psykhe ( kääntyvä
peili ), kaksivanteinen ja umpinainen kristallikruunu sekä
koriste-esineitä.
BIEDERMEIER 1830-1850-luvuilla
Biedermeier syntyi Saksassa
uusklassismin jatkoksi. Tyyliä kutsutaan myös myöhäisempireksi, koska
tyyli on kodikkaampi ja kevyempi tulkinta empirestä.
Sisustus
Biedermeier muutti empiren jäykät linjat
pyöreiksi ja poisti metallikoristeet. Biedermeierin pyöreät, loivan
s-kirjaimen malliset linjat esiintyivät kalusteiden jaloissa ja
selustoissa. Tekstiilien käyttö lisääntyi ja koteihin ilmestyi lukuisia
pieniä koriste-esineitä ( veistoksia, maljoja.. )
Materiaalina käytettiin eniten mahonkia,
Suomessa visakoivua ja mahongin tai vaalean väriseksi petsattua koivua.
Tyypillistä olivat hillityt puu-upotukset: mustat tai tummat raidat,
kulmaruudut tai pallot.
Biedermeier muutti väriasteikon
tummaksi. Sabloneilla maalattiin tapeteihin kukkaornamentteja, tai
laitettiin kaksi- tai kolmeväriset paperitapetit.
Kalustot yleistyivät: sohvat,
nojatuolit, pikkutuolit ja pöytä ym pehmusteena olivat nahka,
jouhikangas, yksivärinen tai raidallinen villa tai silkki. Tuolien
selkänojassa oli usein siro, veistoskoristeinen poikkilauta. Lipastot
olivat pelkistetympiä kuin empiressä.
Aikakauden kurkistelumeininki kehitti
ikkunaan kiinnitettävän juorupeilin, josta näki kadulle. Biedermeierille
tyypillinen oli siro, suorakaiteen muotoinen peili.
Tekstiilejä käytettiin runsaasti: sohvatyynyt, mattoja ja taitavia verhoasetelmia sekä kookkaita pöytäliinoja.
Suomessa kansanmielisyys vallitsi
biedemeierin aikaan. Silloin vaikuttivat mm. Lönnrott ja Runeberg.
Suomeen perustettiin taideyhdistys 1846. Muotokuvamaalauksen rinnalle
syntyi laatukuvamaalaus, kuuluisia mm. Vilhelm Von Wrightin Taistelevat
metsot.
KERTAUSTYYLIT 1830-1900
UUSGOTIIKKA
Uusgotiikka syntyi Englannissa n.1830.
Uusgotiikka oli pitkään suosittu Yhdysvalloissa, pilvenpiirtäjissä.
Mutta sisutustyylinä sitä käytetään lähinnä kirjastojen,
herrainhuoneiden ja biljardisalonkien sisustuksissa. Uusgotiikka ilmeni
tuolien selustoissa korkeina suippokaarimaisina muotoina ja kaappien
ovissa kirkon ikkunoita muistuttavissa kaarilinjoissa ja kaappikellojen
tornimaisissa ulokkeissa. Suomessa uusgotiikka toteutui pääasiassa
koriste-esineissä ja joissain huonekaluissa. Rakennuksia mm. Helsingin
ritarinhuone ja keski-Porin kirkko.
UUSRENESSANSSI
Uusrenessanssi oli 1860-1890 etenkin
Saksassa. Uusrenessanssi suosi suurta, komeaa, näyttävää ja raskasta.
Materiaaleina suosituin oli tammi. Uusrenessanssille tyypillisiä olivat
ruokasalit, joissa oli tumma hyllyyn päättyvä rintapaneeli ja kasettikatto. Tummat tapetit jäljittelivät kultanahkaa.
Verhokoristeet olivat runsaat ja raskaat. Kalusteiden jalat olivat
suorat ja muotoon sorvatut, tuolin selustaa reunustivat palloon
päättyvät, uurretut pylväät, istuin oli rottinkia tai rei'itettyä
vaneria tai pehmustettu. Tyypillistä oli myös iso korkeaselustainen
sohva ( paneelisohvat ).
Suomessa suosittua vuosisadan lopulla. Rakennuksia mm. Porin teatteri.
UUSBAROKKI
Uusbarokki oli lähinnä sisustustyyli, etenkin ruokasaleissa, 1880-1890. Mutta rakennuksia Suomessa mm. Heinen talo, Pori.
UUSROKOKOO
Uusrokokoo kehittyi 1830 Ranskassa. Se oli sirona, pienenä ja mukavana ehkäpä käytännöllisin kertaustyyleistä.
Suomessa uusrokokoo esiintyi hillittynä, mutta keski-Euroopassa se sai
räikeitäkin muotoja, jotka olivat usein turhan vaikeita toteuttaa ja
ornamentteja oli liikaa. Uusrokokoo oli vain sisustustyylinä.
Materiaalina olivat tumma puu, pähkinä ja mahonki. Kalusteiden etujalat olivat sorvatut tai s-kirjaimen malliset, puuosissa oli veistoskoristelua ja etujalkojen alla olivat pyörät helpottamassa siirtämistä. Tekstiilit olivat isokuvioisia kukkia tms. Päällisistä suosituin oli punainen plyysi. Väreinä oli myös voimakasta lilaa ja vihreää. Verhoilu oli runsasta. Verhoiluissa käytettiin nyöripunoksia, hapsuja ja tupsuja. Uusrokokoon aikana tulivat myös ns. Emma-kalusteet.
Materiaalina olivat tumma puu, pähkinä ja mahonki. Kalusteiden etujalat olivat sorvatut tai s-kirjaimen malliset, puuosissa oli veistoskoristelua ja etujalkojen alla olivat pyörät helpottamassa siirtämistä. Tekstiilit olivat isokuvioisia kukkia tms. Päällisistä suosituin oli punainen plyysi. Väreinä oli myös voimakasta lilaa ja vihreää. Verhoilu oli runsasta. Verhoiluissa käytettiin nyöripunoksia, hapsuja ja tupsuja. Uusrokokoon aikana tulivat myös ns. Emma-kalusteet.
Suomeen uusrokokoo tuli 1840 Pietarista.
LUDVIG XVI:NNEN TYYLIN KERTAUS
Ludvig XVI:nnen tyylin kertaus vaikutti 1850- alkaen Ranskassa. Ruotsissa tuli kustavilaisuus uudelleen.
Mustaa, himmeäkiiltoista puuta olevat
puuosat erottivat kertaustyylin alkuperäisestä. Muina väreinä olivat
sininen, punainen, vihreä ja kulta. Ornamentiikka pysyi klassisena,
tuolien selustat kilpimäisinä ja neliömäisinä. Istuimet ja selustat
pehmustettiin ja verhoilu kiinnitettiin napituksella. Samaa kangasta käytettiin ikkuna- ja oviverhoihin ja joskus myös tapetteihin. Kankaana oli esim. samettia.
Tyyli oli etenkin salonkityyli; sohvat,
nojatuolit, pikkutuolit, pyöreät ja soikeat sohva- ja pikkupöydät,
koristepylväät ja korkeat tymopeilit. Siro pikkutuoli oli ehkä
suosituin: kaarevat jalat tukiristikolla, pienat sorvattu, istuin
pehmustettu ja hapsureunainen tai rottinkia.
http://www.rv-design.fi/55293877
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti