torstai 20. syyskuuta 2012

Liikeen esittely: H&M

H&M eli Hennes & Mauritz (täydelliseltä nimeltään H & M Hennes & Mauritz AB (publ)) on ruotsalainen kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni, jonka valikoimissa on naisten, miesten ja lasten vaatteita sekä kosmetiikkaa sekä vuodesta 2009 kodintekstiilejä (H&M Home).







Yritys on perustettu Västeråsissa Ruotsissa vuon na 1947.
Konsernilla on n. 1800 myymälää 35 maassa mukaan lukien franchise-myymälät,
 COS-, Monki- ja Weekday-myymälät; Saksassa, Itävallassa, Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Hollannissa toimiva verkkokauppa, sekä Pohjoismaissa toimiva postimyyntiyhtiö Vuonna 2008 konsernin liikevaihto oli noin 104 miljardia Ruotsin kruunua ja henkilökuntaa vuoden 2009 lopussa n.73 000.

 

 

Historia


Liikkeet maailmalla

Yhtiön perusti  Keski-ikäinen myyntimies Erling Persson saatuaan Yhdysvaltain matkallaan idean vaatemyymäläketjusta, jonka tulos perustuisi suuriin tuotanto- ja myyntimääriin ja sitä myötä alhaisiin hintoihin. Liike aloitti naistenvaateketjuna nimellä Hennes. Yhtiön strategia on perustunut alusta saakka aktiiviselle laajentumiselle. 1960-luvulla ketju levittäytyi melko nopeasti ensin Norjaan ja sitten Tanskaan. Vuonna 1969 Hennesin valikoimaan otettiin miestenvaatteet, ja yrityksen nimeksi tuli Hennes & Mauritz. Valikoimaan lisättiin myös lastenvaatteet

Erling Perssoniin kuoltua yhtiö jatkoi hänen poikansa Stefan Perssonin johdolla. Pohjoismaiden ulkopuolelle yritys laajentui ensimmäiseksi Britanniaan. Seuraavaksi yritys avasi liikkeet Saksaan, Belgiaan ja Hollantiin. Luxemburg ja Itävalta olivat vuorossa 1990-luvulla. Vuonna 1997 H&M tuli Suomeen aluksi parilla liikkeellä, ja saavutti lopulta vakaan aseman markkinoilla. Vuonna 2001 yritys toimii neljässätoista maassa. Vuonna 2007 avattiin ensimmäiset Aasian liikkeet Hongkongiin ja Shanghaihin. Samana vuonna H&M lanseerasi COS-konseptin. Vuonna 2008 laajeneminen jatkui Japaniin ja 2008 H&M osti Fabric Scandinavien -muotiyrityksen. Vuonna 2009 H&M avasi ensimmäiset liikkeensä Venäjällä ja lanseerasi H&M Home -kodintekstiilimalliston.

 

Toimintatapa

H&M:n liikeidea on tuottaa uusi valikoima niin usein kuin mahdollista: uusia tuotteita tulee ketjun liikkeisiin lähes päivittäin. Nopea sykli vaatii hyvin toimivan logistiikan. Koska H&M omistaa itse kaikki liikkeensä, se voi itse koordinoida tavaraerien logistiikkaa haluamallaan tavalla. H&M korostaa myös liikepaikan merkitystä, siksi liikkeet sijaitsevat isoissa kaupungeissa ydinkeskustassa.

Hennes & Mauritz on ollut julkisuudessa esillä puhuttaessa vaatetusalan alihankintaketjuista ja alihankkijoiden työoloista. Yrityksellä on noin 700 alihankkijaa, joista puolet Aasiassa. Turvatakseen alihankkijoidensa toiminnan asianmukaisuuden H&M on luonut alihankkijoillensa Code Of Conduct -säännöt. Säännöillä määritetään muun muassa työpäivän enimmäispituus, työntekijöiden oikeus järjestäytymiseen, ja lapsityövoimakielto. Säännöstön valvomista testataan alihankkijoiden tehtaissa tehtävin pistokokein. Tämän lisäksi H&M kuuluu Fair Labor Association (FLA) -järjestöön, joka suorittaa riippumattomia tarkastuksia kiinalaisten tavarantoimittajien tehtaissa.

Suunnittelu

1980-luvun lopussa yrityksellä oli kymmenkunta omaa suunnittelijaa, nykyisin suunnittelijoita on runsaat sata. Suunnitteluosastoa johtaa vuoden 2008 alusta Ann-Sofie Johansson, joka on ollut H&M:llä vuodesta 1987. Entinen pääsuunnittelija Margareta van den Bosch toimii H&M:n luovana neuvonantajana.
H&M on tehnyt yhteistyötä myös ulkopuolisten suunnittelijoiden kanssa, mm. vuonna 2004 Karl Lagerfeld, v 2005 Stella McCartney, v 2006 Viktor & Rolf, v 2007 Roberto Cavalli, ja v 2009 Jimmy Choo, Sonia Rykiel jne.



Lisäksi:

H&M toteuttaa vuosittain kampanjoita hyvien asioiden puolesta. Tällaisia kampanjoita ovat olleet mm. Euro Unicefille?, sekä mallistot fashion against aids, Knot Violence (väkivaltaa vastaan), sekä conscious collection (kierrätetyistä materiaaleista tehdyt vaatteet). Kierrätysmateriaalien lisäksi H&M:ään on tullut vakituiseksi osaksi orgaanisesta puuvillasta valmistetut vaatteet (Organic cotton, jossa puuvillan viljelyssä ei käytetä
 kemiallisia torjunta-aineita tai lannoitteita).


Suurimmat lähteet:
http://www.hm.com/fi/  ja http://fi.wikipedia.org/wiki/H%26M

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti